torsdag den 21. maj 2015

Scalaløbet

Søndag d.17 maj stod den på endnu et cykelløb. Denne gang Scalaløbet i Næstved, og ruten stod på 95km. Hvilket jeg havde kørt før, så det burde ikke være noget problem, især ikke med min nye cykel. Som den dag skulle stå sin første prøve.
Men dagen blev ikke helt som jeg havde regnet med.

Dagen startede rimlig okay. Tidligt op, nyde morgen kaffen og morgenmaden, luft hunden og få børnene op. Synes der var styr på det hele. En ven kom og hentede børnene, de ville med og heppe på mig :-)
Jeg cyklede ned til løbet. 8km en god opvarmning og lige få tjekket cyklen. Alt gik fint, indtil jeg kom til løbets startsted, og fandt ud af, at jeg havde glemt mine drikkedunke!!!! Skod!! Ny var gode råd dyre, for kunne altså ikke cykle 95km UDEN væske.
Fik en til at hente dem for mig, også skulle vi mødes lidt efter start.

Det var en noget kølig morgen, selvom solen var fremme, for det blæste en del. Men klar til start det var vi.

Præcis kl.9 gik starten ud igennem byen.
Ved rundkørslen på Ny Præstøvej holdte jeg ind, for at få drikkedunkene, noget der kun tog et øjeblik. Men feltet havde fart på i starten, og var væk før jeg fik set mig om. Så nu skulle der knokles, for jeg nægtede at være bagerst, og ende med at blive fanget i gruppen, som skulle køre 65km.
De næste ca. 10km knoklede jeg, for at nå op til feltet, og nåede dem til sidst.
Fik lagt mig godt "til rette" bag Team Rynkeby, som var en stor gruppe. Vi var ca. 4 der lå godt bag dem, og det gik bare der ud af.

Lige ind til de styrtede....
Vi var lige kommet op af en bakke, og gjort klar til at køre ned af bakke, da 3-4 Rynkeby ryttere køre sammen, og laver masse styrt, lige foran os. Jeg og to på mountainbikes, nåede lige at dreje uden om.
Heldigvis kom ingen seriøst til skade. Men jeg bestemte mig for, at det var slut med at ligge på hjul, havde simpelthen ikke nerver til, at køre i store grupper. Så fortsatte på egen hånd.

Jeg fortsatte videre af ruten og det gik faktisk rigtig godt, cyklen kørte godt, og jeg nød turen. Vinden var ikke det store problem...endnu.
Men da vi nåede de ca. 50km og begyndte turen hjemover, kom vinden forfra, og den var kraftig. Til tiden brugte jeg lige så mange krafter på at holde cyklen på vejen, som på at komme fremad.
Jeg gik fra at holde et gennemsnit på ca. 26km/t til 22km/t. Det var virkelig hårdt, og krafterne var begyndt at være tømt.
Til mit store held, kom 3 fra "min" cykelklub og indhentede mig. De fik mig videre, da jeg ellers mest havde lyst til at give op, fordi krafterne var ved at være brugt op. Vi fulgtes ad de næste 20km, hvor jeg lå på hjul hos dem. Det hjalp at have nogen og fulgtes med.

Da vi nåede de ca. 70km kom der endelig et depot. Lige hvad jeg havde brug for. Stillede cyklen og smed mig på græsset. Havde mest lyst til bare at ligge mig og sove, men det kunne jeg selvfølgelig ikke, Sad bare og slappede helt af i benene, og fik lidt at drikke.
De andre fra klubben forsatte, mens jeg blev siddende i ca. 10min og bare slappede helt af. Før turen fortsatte hjem over.
Det var hårdt, MEGA hårdt. Men da jeg endelig begyndte at kende omgivelserne og viste at nu nærmede målet sig, ja som kom der lige lidt fornyet energi. Nu var denne tur snart slut og jeg kunne sidde ned.
Nåede ind til byen og knoklede igennem de sidste veje og bakker, til jeg kunne se målet. Aldrig har jeg været så glad for at se en målstreg, Det var en hel befrielse at komme i mål. Jeg gjorde det på trods af kraftig modvind, kom jeg i mål!!!


Endelig kunne jeg stille cyklen og ligge mig på fortovet og slappe af. Hvilket var præcis hvad jeg gjorde. Total udmattet...... kroppen gjorde ondt og sitrede helt vildt, men i mål kom jeg!!!
95km kørt næsten solo i stiv modvind.
Brugte i alt 4t 9m 47s og kom faktisk ind som nr.10 blandt kvinderne. Så helt dårlig var min tid ikke, trods alt.

Kom som nr. 10 blandt kvinder, selvom denne viser nr.20 

Min endomondo måler ville ikke helt samarbejde, så målet ca. 5km forkort.

Det har været mit hårdeste cykelløb, ind til videre. Men det var stadig et godt løb.

Inden løbet havde jeg håbet på at forbedre min tid på 95km, som lå på 3t 41m. Men jeg havde ikke regnet med den kraftige vind. Dog forbedrede jeg min personlige 50km rekord med 2min.

Næste løb bliver Tøserunden på 112km. Håber på stille vejr den dag ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar