lørdag den 9. maj 2015

På langfart.....

Tiden for de lange cykelløb nærmer sig med hastige skridt. Så nu er det de lange ture, når cyklen skal luftes, og i onsdags var vejret perfekt, ja næsten for perfekt, til en lang cykeltur.
Jeg havde fri, så nu skulle det være, en af de lange ture. Havde i tankerne at cykle ud til Storebæltsbroen, for elsker den bro.

Men først gik turen et smut forbi, den lokale cykelhandler for at efter tjekke at der var luft nok i dækkene. For ikke sjovt at cykle langt på halv flade dæk.
Det var mit første besøg der, så var faktisk en smule nervøs, for havde de så jeg kunne få luft i dækkene, og ville de hjælpe ???. Det ville de heldigvis. En rigtig flink mand, pumpede mine dæk, og gav et crash kursus i hvordan jeg selv pumper dem. Der kigger jeg bestemt ned igen :o)

Nu skulle der rigtig køres, eller cykles. Ud igennem Stenskoven...... hmm, hvad vej efter der... det blev mod Ringsted. Men Ringsted er den modsatte retning af Storebæltsbroen. Så da jeg nåede Gelsted, blev en ny vej prøvet. Den gik så mod Skelby... hmm, tænke, tænke.... fuck det jeg køre mod Tystrup søerne i stedet for. Der er også rigtig dejligt og smukt, med masser af gode bakker.
Men pruusstt, synes pludselig her blev MEGET varmt, og jeg havde de lange cykelbukser på.
Hvorfor, hvorfor lod jeg dem ikke blive hjemme.... nå, ind til siden og af med dem. Havde heldigvis de korte cykelbukser inden under. Ahh det var bedre, men hvad nu med de bukser..... de fylder faktisk ret meget, selv pakket sammen. Kæmpede med at få dem i saddeltasken, samt "styr tasken" uden held.
Hvad søren gør man så. Gad i hvert fald ikke cykle hjem igen, bare for et par bukser.
Så det ender med, at de bliver bundet om livet. Hvilket gjorde at de holdte på jakken, så der ikke kom kold luft ind på maven. Hvilket var rart nok, når man drøner ned af bakkerne med 50km/t, men ikke noget jeg vil gøre igen, altså have bukserne om livet.

Nå men videre ud i det smukke danske landskab, med masser af bakker og noget vind, som dog mest kom fra siden eller bagfra.
Fra Skelby gik turen videre til Rejnstrup og Tystrup søerne. Der er så smukt der oppe, samt masser af bakker. Men efterhånden går det rigtig godt på bakkerne, bliver stærkere og stærkere, nu mere jeg knokler på dem.

Mit første stop blev på en parkeringsplads, med udsigt over søerne. Sådan en udsigt er alle bakkerne værd. At sidde der og kigge ud og vandet, mens lærker synger for fulde hals. Fylder mig med energi og glæde :o)

Meenn, kan jo ikke sidde der, og drømme mig væk hele dagen. For der er kun 27km der op, og det er jo slet ikke nok.
Så turen går videre, ud til Skælskørvej og videre af Lorupvej. Et område jeg aldrig har været før, men med et meget smukt område. Kørte igennem den smukkeste bøgeskov, med små bakker og masser af hygge natur stemning. Nød virkelig at køre der ud af.... bare køre og suge oplevelserne i mig.
Lige indtil jeg spottede noget, der faktisk lignede en cykelslange. Hmm, hvorfor skal skovsvin altid ødelægge det hele..... nåede at blive lidt gnaven, lige indtil jeg kom tæt nok på, til at se hvad det virkelig var. Så fik piben en anden lyd, og min cykel slog et STORT slag uden om slangen, for ja det var en slange, bare ikke en cykelslange, men en rigtig slange, som lå i solstrålen midt på vejen. Shit der kom pulsen lige op et par hak. Dog tror jeg ikke det var en hugorm, men "bare" en snog. Men lige meget hvad, så forblev jeg lidt mere oppe på dupperne, igennem resten af skoven. For dagen skulle i hvert fald IKKE ødelægges af et slangebid.

Til sidst var der ikke mere skov, og ud i modvinden jeg kom. Men syd på skulle jeg, for at være sikker på, at der også var en hjemtur.
Knoklede videre indtil Sørbymagle dukkede op. Der havde jeg kun været en gang før, men fik da fundet vejen gennem byen ind til Slagelsevejen dukkede op. Shit jeg er nået langt efterhånden. Der var kun 8km til Slagelse. Overvejede et øjeblik at gøre alvor og cykle ned til Storebæltsbroen, meenn man skal jo også hjem igen, så fortsatte over Slagelsevejen og videre mod Gimlinge. Også et smukt område, dog kunne vindes mærkes. Så det blev til et nyt lille cykel selfie pitstop :o) Dem skal der også være plads til.


Fra Gimlinge gik turen videre syd på. Tanken var at støde på Fodsporet også tage det hjem.
Ved Dalmose kom indgangen til Fodsporet, også var det bare der ud af.  Sporet er lige pga det er et gammel togspor. Eneste minus ved Fodsporet er alle bommene undervejs. Jeg kan ikke cykle igennem dem, men skal nok få det lært.

Da måleren når de 50km, var det pausetid. Og til mit store held, var der en bænk ved "vejsiden". På bænken står der "Dialog-bænken" på Fodsporet. Et dejligt sted, mit ude i naturen. Med en bæk rislenede og fuglene der synger og solen der bager ned på en. Kan det blive bedre, tror jeg ikke.


Efter en kort pause, gik turen videre hjem over. Fuld fart der ud af, næsten ingen folk på vejen og rygvind. Så lå fart på de 30km/t og lidt over.
Men altså når man nu cykler så langt, så skal der altså også lidt mad inden bords. Så da jeg nåede til Fodby, vendte jeg cyklen den anden vej og cyklede mod Karrebæk, for hvilket bedre sted at stille sin sult, end ishuset i skoven, på vej mod Næstved.
Så efter en lille omvej, nåede jeg ishuset, som heldigvis havde åbent.
Har efterhånden holdt pause her nogle gange. Et dejligt sted, hvor cyklen kan holde, så man kan se den, mens man er inde og bestille mad, og maden er god. Jeg får altid en rød pølse med brød og enten en kop kaffe eller en vand. Det giver lige det sidste energi boost, til at klare turen hjem.


Ved dette stop stod afstandsmåleren på 72km. Men mit mål var 95 - 100km, og der var ikke så langt hjem, så bestemte mig for at tage den over landet hjem. Dog gik turen først til Næstved og ind igennem nået af byen.
Selvom jeg normalt ikke er så glad for at køre i byen, da man skal ha øjne på hver finger, og konstant op og ned i fart, var det nu meget sjovt at ligge og ræse lidt med scooterne. Han troede at han kunne køre fra mig, men jeg lagde mig lige i røven på ham, indtil han skulle dreje. Det giver også godt til lidt interval træning.

Nåede forbi politistationen og videre op forbi Åsen, før turen gik mod Rønnebæk og ud over landet til Næstelø. Her kan man dreje af mod Holme-Olstrup, også var det ellers bare hjem over.

Ved mål stod måleren på 94,97km, burde nok ha taget de sidste 3m med, men gad ikke køre mere. Og for mig er det godt nok til de 95km.
Denne tur brugte jeg 3t og 41min på, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med. For jeg går ikke efter at køre hurtigst eller havde det højeste gennemsnit. Nej jeg går efter at kunne køre så langt som muligt.

Dagens tur var en rigtig dejlig tur, ude i det danske landskab. Og nu er jeg klar til Scalaløbet næste weekend, hvor den netop står på 95km, samt Bramsnæsløbet på 50km.

                                                                             Dagens rute.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar